Snad mi to nebudete mít za zlé a už vůbec bych si
nepřál, aby tento pilotní článek nově vzniklé rubriky
vyzněl dokonce jako provokace. Je jasné že v době,
kdy se nemůžeme věnovat jedné
z nejoblíbenějších volnočasových aktivit –
cyklistice, může tento příspěvek vyznít jako onen
pověstný výkřik do tmy. Ale jak praví klasik: Připraveným štěstí přeje! A
tak, než budeme moci vyrazit na kolech mimo katastr obce,
máme čas si říct nějaké důležité informace
týkajících se výběru kola, jeho údržbě, či nějaký
zajímavý tip na cyklovýlet. Výběr kola: Kdybych se snažil doporučit jeden typ kola
(nedej bůh konkrétní značku), asi bych rozlítil
nejednoho vlastníka toho „opravdu nejlepšího kola“. A
to nechci. Výběr kola je velmi individuální
záležitost a v první řadě doporučuji si vybrat kolo
podle svých představ. Což, vzhledem k nepřebernému
množství výrobců i kol samotných, může být
zapeklitý úkol. A navíc já nejsem vůbec odborník,
pouze amatér, který rád do sedla kola denně aspoň na
hodinu či dvě vyskočí… Ideálním způsobem výběru
je použít srovnání technických parametrů. Pro
srovnání technických dat dnes nemusíte nikam chodit,
stačí v pohodlí domova vyhledat tato data na internetu.
Co je nutné si předem vyjasnit, je v první řadě to,
v jakém terénu chcete jezdit. Doba, kdy platilo, že
každý musí mít „horáka“, je již minulostí. Sám
takové kolo mám (jako druhé) , skýtá spoustu výhod,
ale taky má svá omezení. Věděli jste, že první kolo
s označením „horské kolo“ se objevilo na světě
již v roce 1966? Do dnešní doby tato kola doznala tak
obrovských změn a vylepšení, že ty historické kousky
vzbuzují na rtech naších dětí a vnoučat úsměv. Ale
my, kteří jsme jako děti vzali za vděk jakýmkoli kolem
(pokud bylo v rodině dámské kolo, šlo to pohodlně, ale
u pánských kol jsme mnozí jezdili tzv. „pod
štanglí“), jsme první horská kola měli za zázrak
techniky… Horské kolo si tedy pořídí ten, kdo rád
vyrazí i mimo asfalt, do lesa, s odpružením
i do těžkého terénu. „Silničku“ si naopak
pořídí ten, kdo má rád rychlou jízdu a rád hltá
desítky kilometrů. Velké oblibě se v poslední době
těší kola pod označením „gravel“, kterým se
s oblibou říká „štěrkolet“. Gravel vám poskytne
vysoký komfort jak na silnicích, tak v terénu. Pokud
máte tendenci nevěřit hybridním výrobkům, v tomto
případě strach mít opravdu nemusíte. Přesvědčí vás
o tom testovací souboj mezi MTB a GRAVEL: GRAVEL
BIKE VS. MTB! - YouTube. Neuvěřitelné, co?! Základ údržby: Kdo nemaže, ten nejede. Nové kolo Vám
prodejci seřídí a je připravené k okamžité
vyjížďce. Z vlastních zkušeností můžu poradit, že
na údržbě se šetřit nevyplácí. Osobně (kromě
běžné týdenní údržby – hlavně čištění a
mazání) nechám kolo servisovat 2-3 krát do roka
u odborníků. Vše pořádně utáhnout, občas
vyměnit brzdové destičky či lanka a hlavně vyměnit
řetěz. Ale to je závislé na počtu kilometrů, které za
rok ujedete. Já jsem v roce 2020 ujel přes 12.000 km a to
bez těchto servisních kroků nejde. Ušetřit na řetězu
pár stovek a pak v mnoha případech měnit podstatně
dražší kazetu, není moc rozumné… Tip na výlet: Jak jsem v úvodu napsal, nechci se rouhat
– tip na výlet dávat teď není úplně to pravé
ořechové. Ale i plánování může být radost, tak
tedy: Naše republika má nespočet krásných cyklostezek
či zákoutí, kam se na kole dá dojet a každý má to
svoje oblíbené místo. Ale kdybyste se toulali třeba
v okolí Litoměřic, tak jako správný patriot
doporučuji dojet podél Labe do Velkých Žernosek (známá
to vinařská oblast), odtud se přívozem dostanete do
Malých Žernosek (zde se kousek svezete mezi vinicemi) a
podél Milešovského potoku zalesněným Oparenským
údolím až k oblíbenému cíli všech místních – do
Černodolského Mlýnu (www.cernodolskymlyn.cz).
Zde si můžete oddechnout, nabrat síly, občerstvit se,
podívat se po okolí (například na zříceninu hradu
Oparno: Hrady
Českého středohoří, z.s. - Hrad Oparno
(hrady-ceskeho-stredohori.cz). Pokud Vám už došly
síly a máte s sebou malé děti, můžete se na ně
vymluvit a stejnou cestou se vrátit. Jste-li ale ještě
síly plní a máte dost času, doporučuji si kola uschovat
v Černodolském Mlýnu a vyrazit pěšky na dominantu
Českého středohoří – vrch Lovoš: Výlet
do nitra vyhaslé sopky, na vrchol Lovoš |
TelevizeSeznam.cz, který skýtá panoramatický výhled
na část Polabí – Porta Bohemica. Pro ty zdatnější -
na Lovoš se dá dojet i na kole. Já to zvládl, tak
proč byste to nezvládli i vy? Dost bylo snění! Jdu naskočit na spinningové kolo, abych
byl připraven vyrazit do terénu, až se ocitneme
v lepších časech! Hodně šťastných kilometrů!
|