Rok 2019 začal pro lodní třídu Flying Dutchman
trochu naruby, neboť hned prvním závodem sezony bylo
mistrovství světa. Konalo se v Nelsonu na Novém
Zélandu v termínu od 13. do 21. února 2019.
Letošní vrcholný závod sezony se jel ve vodách
Cookova průlivu, kde se potkává Jižní tichý oceán
s Tasmánským mořem, v místě vyhlášeném
svou divokostí a často rozvlněným mořem. O tom
jsme se mohli přesvědčit na vlastní kůži. Ale
popořádku, jak se to celé přihodilo, že český
Létající Holanďan dorazil i pod Jižní kříž a
mohl soutěžit mezi 41 posádkami ze tří
kontinentů. Po posledním závodě loňské sezony jsme začali řešit,
co s mistrovstvím světa na Novém Zélandu.
Ze dvou nejúspěšnějších lodí sezony 2018 jedna
odpadla pro časové zaneprázdnění. Proto se
k protinožcům vydal jediný zástupce lodní třídy
Létající Holanďan - posádka lodi CZE11 Petr
Storch/Tomáš Palkovský. Místo podzimního klidu přišla
na řadu důkladná příprava lodě, opravy a balení, aby
byla loď i příslušenství připravena na naložení
do kontejneru v holandském městě Oss do 24.
listopadu. Po úspěšném zabalení pak přišla na pořad
dne nekonečná řada příprav dokladů a zařizování. Od
letenek, bydlení až po zajištění pojistky lodě na
jižní polokouli. A pak, 7. února 2019, konečně odlet -
směr Čína a Nový Zéland. Po krátkém, 32 hodinovém přesunu na Zéland konečně
přistáváme uprostřed léta nejprve v Aucklandu a
druhý den v Nelsonu. Vše po důkladném imigračním
a zejména bezinfekčním vstupním pohovoru (na Zéland se
nesmí dovážet nic biologického, rostlinného a
živočišného původu, včetně takových drobností jako
je dřevěná střenka nože či kožený pásek). Hned
první dny se rychle vyrovnáváme s místními
anomáliemi, jako je jízda vlevo, putování slunce přes
sever místo jih a naprostou absencí odpadků
v krajině. Po pár dnech aklimatizace a zvykání si
na časový posun se vydáváme do místního yacht klubu
k lodi a chceme i trénovat (přeci jen jsme
naposledy seděli na lodi před čtyřmi měsíci). Jaké je
naše první setkání s Cookovým průlivem? Sedíme
vedle sebe na zábradlí a vzájemně se ujišťujeme, že
jsme srabi a že do toho určitě nejdeme. A když se
i ostřílení matadoři jako Enno NED26 nebo Kai
s Kayem GER88 vrací hned po vyplutí zpátky
s tím, že je to „fakt divoký“, tak naše
rozhodnutí nevyplout sílí. Avšak jen do té doby než
skončí v místní škole vyučování a
dvanáctileté školačky shodí školní uniformu, oblečou
neopren a vyrazí na něčem velikosti Evropy trénovat -
jdeme jezdit. Úvodní svezení stálo za to. Pro začátek
sezony třetí oko silnovětrné geny a vytřeštěné oči
tak, že jsme vyjeli před přístav a po jedné stoupačce
hezky opatrně na genu uháněli zpátky
v dvoumetrových vlnách jak šílení. A pak už konečně začíná závod oblíbenou
kratochvílí s proměřováním lodí. Na pořadu dne
je věčné téma - rozměry kormidel a ploutví, kdy hned
několik lodí nastupuje do závodu s důrazným
varováním, že je to naposledy, kdy měřiči přijmou do
závodu továrně vyrobené kormidlo či ploutev. Ještě
před slavnostním zahájením pak jdou maďarské posádky
narychlo trénovat (díky problému s bezifekčností
maďarsko-italského kontejneru, který byl zadržen na
celnici) do odpoledního větru a zrovna při ceremoniálu
se jim před přístavem kácí čerstvě proměřený
karbonový stěžeň. První den: krásné počasí a mírné vlnky, plánovaný
start na 13:00 místního času a opravdu vyrážíme
v 6m/s na vodu. První start, půlka první stoupačky
a někdo najednou „pustil větráky“. Během pěti minut
je větru až dost - 12m/s a v nárazech i víc +
vlny, že se v nich nedá pořádně točit, paráda.
Jestli je stoupačka šílená, o to šílenější je
karusel a závěrečný trojúhelník do cíle, kdy se už
neodvažujeme spinaker ani vytáhnout. Cílem prolétáme na
vlně, na nepříliš lichotivém 16. místě
s konstatováním, že bez balónu to napříště
nepůjde. Druhá rozjížďka prvního dne je přesunuta na
zítřek. Již tak hodně prořídlé pole se vrací přes
divokou mělčinu před vjezdem do přístavu na břeh. Ne
tak úplně CZE11, která dojíždí na břeh se zlomeným
stěžněm. Z nám neznámých důvodů se zlomil asi
10 cm nad patkou a jsme rádi, že jsme takto vůbec dojeli
do přístavu. Po prvním dnu je v čele loď AUS7. Druhý den: ráno trošku poprchává. Narychlo dokončujeme
přestrojení stěžně na náhradní (opravený týden
před odjezdem) a necháváme jej proměřit. Na vodu jdeme
s nadějí, že nenaskočí odpolední termika a budeme
schopni trochu jet. Druhý den se jely hned tři
rozjížďky + jedna cestou na start a druhá cestou zpátky
(cca 1,5 hodiny v plném trysku na bočák).
I když se začínáme s mořem trochu sžívat,
přeci jen s dojezdy 15, 17, 15 zrovna moc spokojeni
nejsme. Je příjemné vidět nezávislost rozhodčích
v akci, kdy neváhají udělit penaltu nebo
diskvalifikovat pro porušení pravidel. Odnesou to
Australané a Maďaři pro pumpování. Jedni na stoupačku,
druzí pak na zaďák (i na takto rozbouřeném moři).
Ger213 dokonce neškrtatelné DNE pro nedání přednosti,
vše na základě video důkazů. Druhý den se už
začíná prosazovat i maďarská škola, možná
i díky mírnějšímu větru. Po čtyřech
rozjížďkách je první HUN 70, následovaná GER88 a
NED26. CZE11 je pak na optimistickém 12. místě. Třetí den: dvě rozjížďky a zase jasno - bude termika a
budou vlny. Ráno ještě doopravíme vytrhané kladky
ze stěžně a jde se na to. Průběh je stejný jako
předchozí dny. Do startu jako by nic a kolem půl druhé
opět „někdo pouští větrák“. Neumíme to a
neumíme… Proti větru se neskutečně trápíme do vln a
proti prázdnému horizontu. Předjíždí nás, kde kdo a
jen díky zadním kurzům a bočákům, kdy doháníme, co
jsme zmeškali, dojíždíme 17. a 17. Celkově tedy 17.
místo po šesti rozjížďkách. Maďar si mezi tím
prohazuje na chvilku pořadí s GER88, ale nakonec jsou
průběžné výsledky stejné jako předešlý den. Čtvrtý den: po volném dni, vyplněném trochou odpočinku
a výletem, alespoň na chvíli bez neoprenu a na břehu.
Slunečno, ale termika se dnes nějak opožďuje a tak jsou
dnes vlny jen do 1,5 m. Konečně si nacházíme, přes
trochu smolnou 7. rozjížďku, kdy i nás potkalo
trestných 720, cestu vlnami a po 27. místě konečně
rozumný dojezd - osmička. Pořadí před posledním dnem
je neměnné a loď HUN70 má vítězství jisté. Zato
o druhé místo se bojuje mezi GER88 a NED26 a nic
není jisté. My průběžně 16-tí, před námi 9-ti
bodová díra a za námi 6-ti bodová mezera. Po příjezdu
na břeh opět lepení kladek vytržených ze stěžně
a příprava na finálovou jízdu. Finálový den: závěrečná rozjížďka - jasno a
očekává se zhoršování počasí až do bouřky. Start
je proto posunutý již na 11. hodinu dopoledne, aby byl
čas se vrátit z moře, než se zhorší počasí.
Dneska byl přívětivý vítr od břehu a jen vlny stále
rostly. Chtěli jsme udržet naše umístění, a proto jsme
se museli pustit do ostrého souboje s maďarskými
posádkami. Dojezd na 9. místě nás posouvá na konečné
15. místo. Ještě do vyhlášení jsou všechny lodě
zpátky v kontejnerech a zítra se vydají na cestu
zpět na severní polokouli. Mistrem světa Ex-olympijské třídy Flying dutchman se pro
rok 2019 stává posádka HUN70 Szabolcs Majthényi /
András Domokos před GER88 Kay-Uwe Lüdtke / Kai Schäfers
a na třetím místě skončili NED26 Enno Kramer / Ard
Geelkerken. Díky úžasným pořadatelům a parádnímu
místu pro jachting, budeme na mistrovství světa na Novém
Zélandu ještě dlouho vzpomínat jako na jednu
z nejhezčích regat. Pořadatelům patří opravdu
velký dík za přípravu lodí poslaných
ze zámoří, kdy všechny lodě vyložili
z kontejnerů a dopravili do yacht clubu. Stejně tak
za opravdu férové podmínky pro všechny účastníky,
všechna čest kiwíkům. Ohlédnutí a dovětek: Stala se nám krásná věc. Byli
jsme zase jednou hrdí, že jsme z Čech. Po
rozjížďkách se u nás zastavovali lidé, co žijí
na Zélandu. Se slovy „viděli jsme naši vlajku
v jachťáku, tady máte svíčkovou“ nebo „koukal
jsem na Vás z kopce a jeli jste dobře, donesl jsem
vám pivo“, nebo třeba „jsem z Kanady a žiju tu
celý život, ale byla jsem v Praze„… „držím
vám palce, jedete dobře“ a nebo taky „jezdím sem
každý rok, a když jsem viděla českou vlajku, chtěla
jsem vás pozdravit“. Je to úžasný pocit cítit na
druhém konci světa hrdost na svou zem. A tak děkujeme
všem, co nám fandili a i těm pár lidem
v Čechách, co se zajímali o to, jak si vedeme
ve vodách Cookova průlivu v zemi Kiwi. Celkové výsledky zde: http://www.fd-worlds.com/results-worlds-nelson-2019/ Oficiální foto zde: https://www.new-zealand-photos-online.com/p696322144/hC49647AB#hc496fbb6
Video z akce zde: http://www.fd-worlds.com/2019/03/official-video-2019-fd-worlds/
|